Friday, July 19, 2013

sujud syukur

assalamualaikum

em

alhamdulillah
ais dapat sambung llb di shah alam :)

hari ni cam blur and sakit kepala la
tak tau kenapa,
maybe sebab lapar kot -_-

and mungkin sebab tidur tak cukup
ok tipu #lak haha

so ais nak kongsi la since
mesti ramai yg bersyukur dengan result masing-masing
camne nak buat sujud syukur
kalau tak syukur pun, kena syukur gak!
sebab Allah dah bagi, paham :)

kalau nak sujud syukur (ini menurut mazhab syafi'e and hambali)
kena thaharah, suci daripada hadas kecil ataupun besar, 
mengadap kiblat 
dan tutup aurat.

cara nak buat:-
1st hadap kiblat
kedua takbir pastu sujud sekali, bacaan dia sama cam camne dalam solat biasa
ketiga (takbir lagi sekali lagi untuk bangkit daripada sujud), then salam je. takyah baca doa tahyat akhir / doa tasyahud.
(untuk salam boleh dilakukan sekali)

rukun sujud syukur

berniat untuk sujud syukur
Membaca takbiratul ihram ketika hendak sujud
Satu kali sujud
Memberi salam sesudah sujud

haa, nak bagitau ni, sujud syukur makruh dilakukan pada waktu2 yg dilarang tau
seperti selepas solat subuh and asar :)
dalam solat pun tak boleh buat tau -- kecuali kalau mmg dah tak tau atau lupa :)

senang banget,
lepas ni bole la buat selalu! :D

pastu en en tadi ayah gi depan --tempat kitorang selalu membongkang kan
pastu dia kata "ni dua dua dah masuk U kan? semua kena perangai jadi cam orang dewasa"

kitorang dah macam "H*LL NO" Haha
kitorang dah eww eww taknak tak nak haha

i mean,
i can act mature or childish whenever i want to alright
haha duh~ 

p/s: sesiapa yang masih kecewa tu,
ingat camni je,
KAU SYUKUR, ALLAH TAMBAH.

No comments:

Post a Comment

spill out your thoughts here :)